Llibreria
Logo Fundació Antoni Tàpies

Porta metàl·lica i violí

Autor

Antoni Tàpies

Títol

Porta metàl·lica i violí

Data

1956

Tècnica

Pintura sobre objecte-assemblatge

Dimensions

200 x 150 x 13 cm

Número de registre

77

Comentari de l'obra


En la tradició alquímica, el camp llaurat, l’aigua i la serp es relacionen amb el fet que la terra es renova. És en aquest sentit que les franges paral·leles de Porta metàl·lica i violí i la terra de Terra i pintura (1956) esdevindrien coherents entre si mateixes i consistents amb la resta de la producció de l’artista. La utilització de materials pobres o tradicionalment considerats antiestètics, com una vella porta metàl·lica, un violí desmanegat o una pila de terra, també té a veure amb aquest interès, ja que es tracta justament de mostrar l’espiritualitat que hi ha en el que és més baix. Tàpies es concep ell mateix com un alquimista. El violí sobre la porta de metall ens expressa que el material assoleix un caràcter espiritual i bonic (la bellesa "musical" que té un objecte en aparença cacofònic i lleig); i la X, tan característicament tapiana, que encreua aquesta porta, reforça la presència de l’artista com a demiürg que confereix de vida el que és inanimat.


Extractes de Manuel J. Borja-Villel, “La col·lecció”, Fundació Antoni Tàpies (Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1990).